Twoje źródło informacji o ciekawych atrakcjach i wygodnych noclegach w Polsce.
Miejscowość Jaworzyna Śląska powstała w związku z budową stacji na otwartej w 1843 r. linii kolejowej Wrocław – Świebodzice. Początkowo miasteczko Jaworzyna Śląska było tylko osadą dworcową, dopiero w 1868 r. zostało wyodrębnione z sąsiedniej wsi. Nazwa stacji Königszelt, tłumaczona na „Królewski Namiot”, nawiązywała do oszańcowanego obozu wojskowego, w którym w 1761 r. stacjonował cesarz Prus Fryderyk II Wielki. Po II wojnie światowej została zmieniona na Jawornik Świdnicki, a następnie Jaworzynę Śląską.
Elektryfikacja linii w latach 60. XX w. i stopniowy spadek liczby przewozów w latach 90. XX w. doprowadziły do likwidacji lokomotywowni, w miejsce której PKP utworzyły Skansen Lokomotyw Parowych, który funkcjonował do 2001 roku. W 2004 roku zniszczony i rozgrabiony majątek PKP przejęła Gmina Jaworzyna Śląska, by po blisko roku starań zmierzających do objęcia ochroną zabytkowego zespołu lokomotywowni oraz taboru kolejowego, wydzierżawić go Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku.
Zbiór eksponatów przejęty od PKP w 2004 roku składał się z 34 lokomotyw, 41 wagonów i 8 maszyn warsztatowych. Wszystkie te obiekty były niesprawne technicznie, a niektóre w stanie całkowitej ruiny. Stan zabudowań biurowych, warsztatowych oraz hali parowozowni wymagał przeprowadzenia gruntownych remontów.
Podczas pierwszego etapu działalności Muzeum, wykonano szereg prac porządkowych i zabezpieczających. Wyremontowana została większość pomieszczeń i dachy zabudowań, naprawiono instalację elektryczną i zamontowano dodatkowe oświetlenie. W wyremontowanych pomieszczeniach urządzono biura, salę wykładową oraz sale ekspozycyjne.
Po 10 latach działalności Muzeum Kolejnictwa na Śląsku udostępnia ekspozycje obejmującą zabytkowy tabor kolejowy normalnotorowy z okresu od roku 1890 do lat 70-tych XX wieku. Zbiór składa się z 40 lokomotyw parowych (produkcji polskiej, niemieckiej, angielskiej oraz amerykańskiej), lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz przeszło 50 wagonów i innych kolejowych pojazdów specjalistycznych, ustawionych na torach o łącznej długości ok. 2 km.
Muzeum posiada jedyny sprawny na Dolnym Śląsku normalnotorowy parowóz – polską lokomotywę parową TKt48-18 z 1951 r. Ponadto Muzeum posiada zbiory urządzeń, narzędzi i dokumentów kolejowych oraz tematyczne zbiory ikonograficzne związane z terenem Śląska.
Wiosną 2014 roku w Muzeum Kolejnictwa na Śląsku została uruchomiona „Trasa Parowozowa”, która jest nową, atrakcyjniejszą formą prezentacji zbiorów. Dzięki remontom i modernizacji zabytkowej infrastruktury kolejowej, została uruchomiona kolejowa trasa wiodąca po najważniejszych częściach Muzeum. Prowadzony przez parowóz TKt48-18 lub czechosłowacki wagon motorowy „Motorak” z 1956 roku, zestaw wagonów przejeżdżając po terenie bocznicy kolejowej Muzeum, prezentuje ważne dla historii techniki kolejowej obiekty – m.in. żuraw wodny, dźwig węglowy, budynek olejarni i piaskowni czy zapadnię kolejową.
Przejazd realizowany jest przez lokomotywę spalinową prowadzącą – w zależności od warunków atmosferycznych – wagon letni lub wagon osobowy.
Bilety na przejazd Trasą Parowozową
Dorośli, dzieci* i młodzież ucząca się: 15.00 zł / os.
*Dzieci do lat 3 uczestniczą w przejeździe nieodpłatnie, pod opieką pełnoletniego opiekuna.
Od maja 2016 r. Muzeum Kolejnictwa na Śląsku świadczy dla swoich gości usługi gastronomiczne w ramach WARS, baru szybkiej obsługi zorganizowanego w stylowym, oryginalnym wagonie barowym PKP z lat 70-tych XX wieku. WARS dla grup zorganizowanych dostępny jest we wszystkie dni tygodnia – po dokonaniu wcześniejszej rezerwacji. Gości indywidualnych zapraszamy w okresie wiosenno – letnim (maj-wrzesień) w weekendy 11.00-17.00, w tygodniu 11.30-15.00. Menu WARS-u tworzą dania i przekąski kuchni polskiej – m.in. pierogi, pożywne zupy, dania mięsne czy tradycyjne zapiekanki z różnymi dodatkami. Na deser oferujemy pochodzące od lokalnych cukierników ciasta.
Sezon wiosenny i letni (kwiecień) pon. – piątek od 10:00 do 16:00 sob. – niedz. od 10:00 do 18:00 (maj-wrzesień) codziennie od 10:00 do 18:00 |
Sezon zimowy (październik-marzec) codziennie od 10:00 do 16:00
|
Odwiedź także prezentacje naszych pozostałych oddziałów | ||
Młyn Hilberta | Walcownia Hutnictwa Cynku |
Pliki do podejrzenia lub pobrania: